خواص گیاهان دارویی علاوه بر حفظ سلامت به دلیل عطر و طعم ویژه به باز شدن اشتها و احساس لذت از غذایی که می خوریم کمک می کند. از آنجایی که ما ایرانی ها به نوشیدنی های گرم علاقه داریم شاید بهترین راه استفاده گیاهان معطر به صورت دمنوش باشد. استفاده از دمنوشها برای حفظ سلامت بدن ضروری است و به همین دلیل روزانه می توانیم از این نوشیدنی‌ها نیز استفاده کنیم. البته اگر کمی به آشپزی علاقه داشته باشید می‌توانید گیاهان دارویی را به عنوان اویه و چاشنی در غذا نیز استفاده کنید. ولی نباید در مصرف این گیاهان زیاده روی کرد و همچنین باید بدانیم که خواص گیاهان دارویی به تنهایی جایگزین دارو نیستند و جهت درمان بیماری ها حتما با پزشک معالج مشورت نماییم. در ادامه با تعدادی از خواص گیاهان دارویی پرکاربرد در غذا آشنا می شویم

برگ بو

برگ درختچه ای تزیینی است که خواص سلامت بخش فراوانی دارد. ولی بر خلاف تصور عامه برگ بو یک گیاه اروپایی هست و برای اولین بار توسط ناصرالدین شاه به ایران آورده شده است. بهترین نوع برگ بو برای دمنوش نوع هندی آن است. دمنوش برگ بو خواص ضد التهابی و ضد عفونی دارد. برای رفع نفخ و دل پیچه گزینه خوبی محسوب می شود و همچنین به کاهش اظطراب کمک می کند. اگر این دمنوش بیش از حد حرارت ببیند تلخ می شود و قابل استفاده نیست.

از برگ بود به عنوان عود نیز استفاده می کنند و علاوه بر بوی مطبوع عقیده دارند که خواص ضد استرس و آرامش بخش دارد. همچنین می توان از برگ بو در آشپزی استفاده کرد. چند عدد برگ بو در سوپ یا خورشت مرغ علاوه بر ایجاد طعم مطلوب بوی بد مرغ را هم می گیرد. البته در استفاده از این گیاه زیاده روی نکنید. همچنین به یاد داشته باشید که برگ های این گیاه قابل خوردن نیستند و بعد از طبخ غذا انها را دور بیاندازید.

زیره

زیره یکی از معروفترین و قدیمی ترین گیاهان دارویی ایران است که خواص بسیاری دارد. ولی بیشتر در شیرینی پزی کاربرد دارد. از زیره سیاه بیشتر در طب سنتی برای عرق گیری و از زیره سبز برای دمنوش و ادویه استفاده می شود. زیره گیاهی بسیار گرم، ضد نفخ و قاعده آور است. همچنین خواص ضد میکروبی و ضد التهابی بسیار بالایی دارد.

امروزه استفاده از زیره یکی از محبوبترین گیاهان برای لاغری و کاهش وزن است و حتی در برخی از مکمل های لاغری نیز استفاده می شود. ولی استفاده از زیره طبیعی ساده تر و کم هزینه تر است. می توانید زیره را به تنهایی یا همراه با چای دم کنید و همچنین برای طعم دهی بهتر انواع سوپ ، خورش ، چاشنی سالاد ، تاکو و مزه دار کردن برنج استفاده می شود. ولی مصرف بیش از حد آن حساسیت زا است.

اسطخودوس

از خوشبوترین گیاهان دارویی اسطخودوس یا همان لاوندر است که در معروفترین برندهای عطر و لاوازم آرایشی نیز استفاده می شود. یکی از خواص گیاهان دارویی استخودوس در کنار گل گاو زبان برای تمدد اعصاب و کمک به خواب مفید است. همچنین می توانید آرامش و جوانسازی پوست خود از این گیاه در ماسک و اسکراب های طبیعی استفاده کنید. اسطوخودس یک طعم دهنده فوق العاده برای سالاد شما می باشد. کافی است کمی از آن را پودر کنید رو همراه چاشنی بر روی سالاد بریزید. همچنین برای داشتن یک طعم سبک و با طراوت ، می توانید یک قاشق غذاخوری (یا دو عدد!) از گل های اسطوخودوس خرد شده را در غذا های پخته شده خود اضافه کنید.

رزماری

رزماری یک گیاه دارویی محبوب و مفید برای سلامت انسان است و حاوی آنتی اکسیدانهای بسیار قوی است که خاصیت ضد عفونی کنندگی، ضد سرطانی، و ضد التهابی دارد. رزماری به بهبود حافظه و تمرکز ذهنی کمک می کند ، با استرس مبارزه می کند، اضطراب را کاهش می دهد، سردرد را تسکین می دهد، رشد مو را تحریک می کند، با درد مفاصل مقابله می کند، گوارش را بهبود می بخشد، از سرطان پیشگیری می کند، و پشتیبان سلامت قلب و عروق است. از رزماری می توانید در سوپ ها، ساندویچ ها، سالادها و…استفاده کنید یا از برگ های تازه یا خشک شده این گیاه چای درست کنید.

زنجبیل

زنجبیل یک گیاه دارویی مشهور است که در پزشکی باستانی چین جایگاه با ارزشی دارد و بیش از هزاران سال است که در ایران کاشته و در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرد. زنجبیل دارای خاصیت آنتی اکسیدانی، ضد التهابی، ضد میکروبی، آنتی بیوتیک، ضد سرطانی، ضد تهوع، ضد اسپاسم، و ضد سرفه می باشد. دمنوش زنجبیل می تواند باعث بهبود سوخت و ساز بدن شده به چربی سوزی کمک کند. بنابرین گزینه ای بسیار مناسب برای کاهش وزن می باشد.

زنجبیل سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و به همین دلیل در اغلب کشورها برای مقابله با سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. کافی است چند تکه زنجبیل را در آبجوش دم کنید و برای اثربخشی بیشتر کمی لیمو به آن اضافه کنید.

همچنین زنجبیل موجب بهبود گوارش ، تنظیم سطوح قند خون ، رفع سوزش سر دل و نفخ می شود و از تجمع سموم در بدن پیشگیری می کند. شما می توانید برش هایی از زنجبیل تازه را به سالاد اضافه کنید یا چای زنجبیل تهیه و مصرف نمایید. از طرف دیگر زنجبیل یکی از مهمترین ادویه ها در آشپرخانه است و می توانید از آن در غذاهای مختلف از جمله قورمه سبزی و کوکو استفاده نمایید.

نعناع

نعناع از گیاهان دارویی پرطرفدار با طبع گرم و خشک است که بسیار پرخاصیت و درمان کننده بیماری های مختلف می باشد. دم کرده نعناع درمان مناسبی اختلالات گوارشی است و تسکین دهنده سیستم گوارشی می باشد و به رفع گاز معده کمک می کند. همچنین این گیاه دارویی قاعدگی را تنظیم و درد قاعدگی را کاهش می دهد.

دمنوش نعناع، برای رفع سردرد، تب، حالت تهوع، این گیاه، خاصیت ادرارآور، نشاط آور و ضد انقباض عضلانی و ضدتهوع دارد که به کاهش وزن نیز کمک می کند. با نعنا می توانید انواع غذاها مثل خورش کرفس با نعناع، به عنوان نعنا داغ در کشک بادمجان و انواع آش، استفاده برای سالاد با نعنا، دوغ نعنا، ماست نعنا، اسموتی نعناع و آب دوغ خیار با نعناع تهیه کنید.

آویشن

آویشن یکی از گیاهان پرخاصیت دارویی است که از زمان های قدیم  برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گرفته است. از این گیاه معطر که دارای خواص دارویی است در صنایع غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی نیز استفاده می کنند. دمنوش آویشن برای درمان سردرد، سرماخوردگی، گوش درد، سرفه ، تقویت اعصاب، درمان افسردگی، خستگی و بی خوابی مفید است و مصرف آن موجب کاهش فشارخون و چربی خون می شود. همچنین این گیاه دارویی ضدتشنج و ضد صرع و ضد نفخ است که سبب تقویت بینایی و معده می شود . شستشوی سر با دم کرده آویشن در درمان و کاهش ریزش مو کمک می کند.

مصرف آویشن بعد از غذا هر نوع مشکل مربوط به دستگاه گوارش مثل نفخ، سنگینی، گرفتگی عضلات معده را درمان می کند. آویشن با عفونت های مجاری تنفسی مقابله کرده و سرفه را کاهش می دهد. از این رو آویشن دارای ارزش بسیار بیشتری نسبت به گیاهان دیگر برای طعم دادن به غذاهای شما است. آویشن با گوشت، گوجه فرنگی، لوبیا و عدس به خوبی جفت می شود. این گیاه بی نظیر اغلب برای طعم دادن به گوشت، خورشت، سالاد، فست فودها و سوپ نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

چند ایده برای بهره مندی از خواص گیاهان دارویی آویشن در غذاها:

خواص گیاهان دارویی در تغذیه

دارچین:

دارچین از پر کاربردترین گیاهان در مواد غذایی است که مانند دیگر ادویه ها از خواص گیاهان دارویی بی بهره نیست. دارچین به دلیل داشتن ماده ای به نام سینامالدئید برای بهبود متابولیسم و جلوگیری از چاقی موئثر است. همچنین از این گیاه بی نظیر در صنایع عطر و آرایشی-بهداشتی استفاده می شود.

دارچین علاوه بر دمنوش معمولا به صورت پودر ادویه در کنار غذاهایی نظیر حلیم استفاده می شود. همچنین در ادویه خورشی کمک می کند تا بوی مرغ گرفته شود و طعم دلپذیری به غذا دهد.

پیشنهاد ما برای بهره مندی از خواص سلامت بخش گیاهان دارویی استفاده همزمان و ترکیبی آنها به صورت دمنوش است. زیرا مطالعات مختلف نشان داده که این گیاهان در کنار هم اثر سینرژیک دارند. جهت اطلاع بیشتر پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را مطالعه کنید.

محصول دمنوش سینرژیک طرح آتش متشکل از دارچین، به لیمو و زنجبیل می تواند گزینه مناسبی برای تقویت بدن در برابر سرماخوردگی و کرونا باشد. برای اطلاع بیشتر در مورد این محصول اینجا کلیک کنید: دمنوش سرماخوردگی

جهت اطلاعات بیشتر از طریق واحد مشاوه سلامت سبز با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *